hektori

hektori

hektori

hektori

آیا بازی های بومی و محلی به فراموشی سپرده می شوند؟

بازی‌ های بومی و محلی

بازی های بومی و محلی هر سرزمین نشان دهنده بخشی از پیشینه مردم آن سرزمین است. این بازی ها ریشه در فرهنگ و زندگی مردم ایران دارد. یکی از فعالیت هایی که کودکان بیشتر وقتشان را به آن اختصاص می دادند بازی های محلی بود و موجب می شد تا بسیاری از روابط اجتماعی را در آن یاد بگیرند و به نحوی با بازی های بومی و محلی وارد اجتماع می شدند و مسیر زندگی خود را در خارج از منزل آغاز می کردند.   متاسفانه امروز بسیاری از این بازی های محلی فراموش شده اند و برخی بازی های ناهماهنگ با فرهنگ کشور ما در حال رایج شدن هستند. در ادامه با الی گشت همراه شوید تا صحبت های غلامرضا جفعری، رییس فدراسیون ورزش روستایی – عشایری را در این باره بخوانیم.


ارتباط بین نسل ها

بازگشت به کودکی در بزرگترین اسباب‌بازی فروشی‌ها

غلامرضا جفعری، رییس فدراسیون ورزش روستایی – عشایری در گفت و گو با خبر گزاری های معتبر گفت که بازی های بومی و محلی می تواند ارتباط بین نسل قدیم و جدید را استحکام بخشد. علاوه بر آن این بازی ها یکی از ابزارهای قدرتمند بالا بردن توانایی های جسمی و ذهنی کودکان هستند. ممکن است برخی بیاندیشند که چه لزومی دارد تا در قرن بیست و یکم و با وجود این همه سرگرمی های رایانه ای باز هم به دنبال بازی های قدیمی باشیم.


اما غلامرضا جعفری معتقد است که: ((وجه قالب بازی های بومی و محلی، فرهنگ و میراث نامحسوس آن است که باید ما آن را با ترفندهای مختلف به نسل کنونی انتقال دهیم زیرا آنچه در شرایط کنونی مهم به نظر می رسد کارکرد آموزشی و تربیتی این بازی ها است، کارشناسان بر این باورند که این بازی ها می توانند با توجه به پیش زمینه های تاریخی خود نقش مهمی در زندگی و آموزش فرزندان داشته باشند به همین دلیل خانواده ها باید از این امر مهم آگاهی داشته باشند.))


نسل ها

علاوه بر این موارد این بازی ها نیازی به پرداخت هزینه ندارند و به راحتی می توان در یک جمع زیاد به بازی کردن پرداخت. بسیاری از مهارت های بنیادی که بعدها در زندگی افراد به کار می آیند در همین بازی ها آموخته می شوند اما متاسفانه امروزه بازی های کامپیوتری و تلفن همراه سرگرمی اصلی بسیاری از خانواده ها شده است  و این سبک از زندگی موجب شده است گرما و صمیمیت به شکل قدیم در خانواده ها احساس نشود.


بازی های بومی و محلی تنها مختص کودکان نیستند. بسیاری از این بازی ها می توانند توسط تمامی افراد خانواده اجرا شوند و به توانایی های ذهنی و جسمی آنان کمک کنند. علاوه بر این ها بازی می تواند ارتباط بین کودکان و بزرگ ترها را به شدت صمیمی تر کند. امروزه با زنده نگهداشتن چنین بازی هایی می توان جلوی انزوای امروزی نوجوانان را گرفت.


بازی های فراموش شده

رییس فدراسیون ورزش روستایی – عشایری پیشنهاد می کند که برای گسترش بازی های بومی و محلی و زنده نگهداشتن آن ها می توان آن ها را به نحوی در برنامه درسی مدارس و دانشگاه ها گنجاند تا هم برای آن ها شادی و نشاط را به ارمغان آورد و هم موجب حفظ این بازی های محلی شود. راهکار دیگری که پیشنهاد می شود برگزاری جشنواره های فرهنگی است که در نهایت می تواند بازی ها را معرض دید مخاطبان قرار دهد. تا به امروز این فدرساوین یک داره المعارف تدوین کرده است و در آن ویژگی های بازی های بومی را شرح داده است.


یکی دیگر از پیامدهای بازی های بومی و محلی می تواند جذب گردشگر روستایی باشد. چرا که بسیاری از این بازی ها امروز تنها در روستا ها انجام می گیرد و با کمی توجه به آن ها می توانند به یکی از جاذبه های گردشگری برای توریستان داخلی و خارجی تبدیل شوند. با این حال بازی ها با مشکلات زیادی مواجه هستند و برخی از آنان مانند چوگان توسط کشورهای دیگر مصادره شده اند.

 منبع : الی گشت 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.